Spring til indhold

Type 3: Udretteren

Tanke – og handlemåde

Folk af denne type af har ofte travlt, fordi de er optaget af at få løst opgaver og nå deres mål. De har altid mange bolde i luften på samme tid.

Type 3 kan yde en fantastisk arbejdsindsats, men glemmer ofte at passe på sig selv. Dette skyldes, at de fokuserer på alt, hvad der skal gøres hele tiden.

Denne type er optaget af den status, der følger med at have succes, og det indtryk, de giver andre herigennem. De er effektive og succesrige og ofte rollemodeller for andre, der ønsker at skabe succes i deres liv.

Kendetegn

Du kan være type 3, hvis du genkender dig selv i følgende:

  • Du er god til at motivere andre og er en fantastisk rollemodel.
  • Du er optaget af ydeevne, effektivitet og resultater.
  • Du er mål- og opgavefokuseret
  • Det er vigtigt for dig at blive en succes – og ikke mindst undgå fiasko.
  • Dit hjerte er i jobbet, og du identificerer dig med jobbet og din karriere du er, hvad du gør.
  • Du lægger ofte dine følelser til side, fordi det sænker din oplevelse af at være effektiv.
  • Du er god til at forstå, hvordan du skal agere og til at tage den rolle, der er nødvendig for at nå dine mål. Du kan skifte roller og image efter behov, og det betyder, at du er fleksibel men også kan fremstå lidt “kamæleon-agtig”.
  • Du kan have problemer med slet ikke at gøre noget, og når du “slapper af”, gør du noget andet.
  • Du kan holde fokus på et mål i længere tid og føle dig motiveret af tanken om at nå målet.
  • Du yder en fantastisk arbejdsindsats, men det kan nogle gange gå på bekostning af dit helbred.

Sådan reagerer type 3 i pressede situationer

Når du er presset af for mange ufærdige opgaver og frygt for at fejle, kan du nogle gange føle dig lammet.

Det bliver så svært at prioritere, fordi alle opgaver ser ud til at være lige vigtige for dig. Du har problemer med at afslutte dine projekter, og du føler, at du løber i cirkler uden at opnå noget.

Sådan oplever type 3 tryghed

Når du føler dig tryg, bliver du mere realistisk i forhold til den tid og de ressourcer, der faktisk er til rådighed i forhold til en opgave.

Du tager dig mere tid til at analysere konsekvenserne af dine beslutninger, og du bliver selvironisk og mere munter.